Effection arbejder strategisk og målrettet med grøn omstilling gennem ECSMV

Virksomheden Effection, der har afdelinger i det nordlige Aarhus og i Måløv, lever af at skabe visuelle løsninger for store brands.

I år har Effection været med i ECSMV. Et rådgivningsforløb, der giver støtte til energibesparende og CO2-reducerende tiltag i små og mellemstore virksomheder i Region Midtjylland.

Få mere viden om hvad ECSMV er lige her

Forløbet gav grundlag for en grundig gennemgang af virksomhedens aktiviteter og muligheder for grøn udvikling.

”Vi valgte at være med i ECSMV, for at komme igang med at kortlægge vores scope 1, 2 og 3. Vi er en relativt materialetung virksomhed og ved, at vi har et ansvar i vores virksomhed,” siger CPO i Effection, Thomas U. Andersen.

Udover at være med til at give et klimaløft skaber forløbet også kundeværdi.

”Vores forløb i ECSMV kommer helt sikkert til at give os noget kundeværdi, det kan jeg se allerede nu. Vi får skabt noget ordentlig kommunikation, der kan give noget værdi til vores kunder, og også internt,” siger Thomas U. Andersen.

Green choice

Helt konkret har Effection bl.a. fået lavet en produktportefølje, Green Choice, som er et katalog over materialer, der er grønnere alternativer til andre mindre miljøvenlige produkter.

På den måde har deres kunder selv mulighed for at tage et oplyst valg, om de materialer de køber.

”Vi fortæller tingene som de er, samtidig med, at vi også gerne vil blive bedre. Vi skal stå på mål, for det vi siger, og det vi kommunikerer ud til vores kunder,” fortæller Tomas U. Andersen.

Vil ikke efterlades på stationen

Størstedelen af Effections kunder efterspørger klimavenlige alternativer, derfor er det et must at virksomheden også her kan levere.

”For at vi skal kunne gå ud og spille med de store kunder, så kommer der til at være helt basale krav, som vi skal kunne levere for at være en del af deres leveranceportefølje,” forklarer Thomas U. Andersen.

Effection oplever endnu ikke, at markedet kræver klimavenlige alternativer – men de forventer, at det kommer – og derfor vil de gerne være et skridt foran.

”Vi vil gerne være på forkant. Og hvis du ikke gør noget nu, så bliver du, lidt groft sagt, efterladt på stationen. Og vi skal være med på det tog,” fastslår Thomas U. Andersen.

Scope 1, 2 og et drys kommunikation

Gennem god dialog med rådgiveren fra ECSMV fik Effection gennem forløbet både kortlagt scope 1 og 2 – og sat kommunikation endnu mere i spil, til at fremhæve deres viden – og alt det, de allerede gør.

”Faktisk gjorde vi rigtig meget i forvejen. Vi er bare usandsynligt dårlige til at kommunikere det. Og vi havde heller ikke helt styr på, hvad scope 1,2 og 3 var, eller hvad det betyder for os. ECSMV var derfor løftestangen til at komme helt ud over kanten,” siger Thomas U. Andersen.

Scope 3 er en større udfordring fordi området, som Thomas U. Andersen beskriver det, ”er mere uigennemsigtig og omfattende”.

”Vores største udfordring er at få vores egne leverandører til at forstå, hvad det er, vi gerne vil med scope 3 og få dem med ombord i arbejdet med at mindske den samlede CO2-udledning,” siger Thomas U. Andersen.

”Men ved hjælp af viden og indsigt kan vi helt sikkert rådgive vores kunder meget bedre og få skabt nogle bedre og mere miljøvenlige løsninger, det er der ingen tvivl om,” siger han.

Kommunikation i klimaudvalget

Netop kommunikation er også blevet aktivt implementeret i Effections strategiske arbejde med klima og grøn omstilling.

”Da vi nedsatte vores klimaudvalg, var det vigtigt for os, at vi ikke kun tænkte på produktionen, men også på markedsføring og kommunikation,” siger Thomas U. Andersen og fortsætter,

”Derfor har vi repræsentanter fra alle/flere afdelinger herunder salg, indkøb og marketing med i udvalget, så vi sikrer, at vi kommer hele vejen rundt og tænker kunder og kommunikation, kommunikation, kommunikation. Det betyder bare så meget, at den viden vi har bliver formidlet på den rigtig måde og at vi både får uddannet medarbejdere internt, så de kan fortælle om vores arbejde samtidig med, at vores kunder får en værdi af det’,” siger han. 

Grønne ambitioner

Effection blev til i 2022 gennem en fusion mellem de to virksomheder Damgaard-Jensen i Aarhus og BrandFactory Danmark i Måløv.

Med fusionen vidste det nye Effection, at klima og grøn omstilling skulle være en helt essentiel del af deres forretning.

Selvom der fortsat er lang vej til mål, så har Effection store ambitioner og masser af gå på mod.

Kæmpe engagement

For Mikkel Dalegaard, der er screeningsagent i ECSMV fra Aarhus Kommune, stod det hurtigt klart, at ECSMV-forløbet var et godt match for Effection, der gik til opgaven med et kæmpe engagement.

”Alle medarbejdere jeg har mødt i min dialog med Effection har været dybt engagerede i at tænke grønne muligheder ind i forretningen. Engagementet og dedikationen har smittet tydeligt af på alle involverede parter i processen,” siger Mikkel Dalegaard og fortsætter,

”Derfor står jeg, også som medarbejder i Aarhus Kommune, tilbage med en nysgerrighed på, hvordan vi kan facilitere, at virksomheder tilbydes de rigtige værktøjer på det rigtige tidspunkt. Netop så de kan tage de indledende skridt mod en kultur, hvor grønne ideer vokser organisk blandt medarbejderne, på samme måde som jeg oplevede i mødet med Effection”.


Læring og god kommunikation

Rådgivningen gennem ECSMV har resulteret i konkret læring.

”En stor del af den rådgivning vi har fået gennem ECSMV har haft rod i arbejdet med kommunikation, og udover scope 1 og 2, er det helt klart kommunikationsdelen, som vi har taget størst læring af,” siger Thomas U. Andersen og tilføjer:

”Vi havde også rigtig god kommunikation med kommunen og vores lokale screeningsagent. Der var en god vejledning om hvilke muligheder vi havde i ECSMV, inden vi kom i gang med forløbet og fik knyttet en rådgiver på fra Viegaand og Maagøe”.

Hvad så nu?

Næste skridt for Effection er at få udviklet en produktberegner, der kan hjælpe deres kunder med at se den samlede CO2-udledning på deres produkter.

Samtidig skal de i gang med at kortlægge scope 3 og har sat gang i deres første CSR rapport.

 

Fakta

  • ECSMV Står for Energieffektivisering og CO2-reducerende tiltag i Små og Mellemstore Virksomheder

  • ECSMV-programmet er dannet af et konsortium mellem Ringkøbing Skjern, Skive og Aarhus Kommuner.

  • Aarhus Kommune har siddet i sekretariatet for ECSMV sammen med Skive og Ringkøbing-Skjern Kommune. Dertil har Aarhus Kommune været med til at skrive ansøgningen til EU's fond for regionaludvikling, som ECSMV-projektet er støttet af.

  • ECSMV er finansieret af Region Midt samt EU's regionalfondsmidler. Og med et budget på over 50 mio. kr. har programmet hjulpet virksomheder, styrket det lokale og regionale samarbejde og vist vejen til, hvordan erhvervslivet er medspiller når det gælder de lokale ambitiøse klimamål og et grønt erhvervsliv.

  • Læs mere om Effection her

  • Læs mere om ECSMV her