Gå til hovedindhold

Gamle fliser bliver til klimavenlig kantstensbeton

Sammen med virksomheden DK Beton er Aarhus Kommune i gang med at udvikle en ny kantstensbeton, der sænker CO2-udledningen, ved sætning af kantsten på kommunens veje, markant. På længere sigt er potentialet stort også for andre kommuner i Danmark.

  • Læs op

Indhold

    Hvis du – som Peter A. G. – slingrer ned ad Vestergade, er det ikke sikkert, at du tænker over, hvor de gamle fliser, du sætter fødderne på, ender, når de en dag er så udtjente, at de – blandt andet af sikkerhedsmæssige grunde – skal pilles op. Men et nyt projekt, som Aarhus Kommunes entreprenørafdeling har stået fadder til, har givet de gamle fliser et helt nyt og spændende liv i byens gader – nemlig som den beton, der lægges ud, inden man sætter kantsten, når man anlægger fortove på Aarhus Kommunes veje.

    ”Da vi skulle lave nyt udbud på vores kantstensbeton, blev vi enige med os selv om at stille en række miljø- og klimakrav. Skæbnen ville, at dem, der vandt udbuddet, havde de samme ambitioner som os – og faktisk hjalp os til at opnå en endnu højere CO2-gevinst, end vi havde turdet håbe på,” siger Ronnie Thun Jensen, der er teamleder i Entreprenørenheden og leder af projektet med den nye kantstensbeton.

    Gamle fliser er de bedste

    Rent lavpraktisk går manøvren ud på at bruge fliser og belægningssten af beton, men som er mere end 10 år gamle. Når fliserne når den alder, er den cement, der er i betonen ikke særlig stærk mere. Det betyder, at stenene kan knuses ned og ved hjælp af en smule tilsætning nemt blive til ny sætningsbeton, som er lige så stærk som nyproduceret beton.

    ”Vi er lykkedes med, at vores beton består af 65 procent genbrugsmateriale. Men det tal kommer til at stige, da den faktisk er lidt for stærk. Derfor arbejder vi med at fjerne endnu mere af den nye cement som tilsættes for at få den rette bæreevne. Det betyder, at vi kommer til at bruge endnu mindre ny cement,” siger Ronnie Thun Jensen.

    På CO2-kontoen betyder det, at Entreprenørenheden – indtil videre - sparer 8 kg CO2 for hver meter de lægger med genbrugsbetonen.

    ”Oveni er produktet også produceret inden for kommunegrænsen. Fliserne pilles jo op fra vores veje, knuses i Lisbjerg og laves til beton i Tilst. Og faktisk sætter vi nu 80 procent af vores kantstensarbejde med denne nye beton,” fortæller Ronnie Thun Jensen.

    Samarbejde om udvikling giver resultater

    Projektet er et af den type projekter, man rigtig gerne vil have flere af i Aarhus Kommune. For dels bidrager projektet til kommunens egen målsætning om at sænke CO2-aftrykket ved kommunens egne driftsopgaver, men det giver samtidigt mulighed for at udvikle løsninger, der kan eksporteres på tværs af kommunegrænser.

    ”Projektet er med til at skabe nye forretningsmodeller, som kan leve videre i andre kommuner – og samtidigt hjælper det os til at blive skarpere på, hvilke krav vi skal stille i vores udbudsmateriale, så vi sikrer, at vi får sat de krav, som rent faktisk sænker CO2-belastningen ved vores arbejder,” siger Ronnie Thun Jensen.

    Fakta

    Genbrugsbetonen bliver udviklet af Aarhus Kommune i samarbejde med virksomheden DK Beton

    Genbrugsbetonen består af 65 procent nedbrudte gamle belægningssten og fortovsfliser. Resten af tilsætningen er vand, en smule sand og FutureCem, som er en cement, der har 35 procent lavere CO2-aftryk end traditionel nyproduceret.

    Projektet begyndte 1.1.2022 og i dag sættes ca. 80 procent af de kantsten Aarhus Kommune sætter ned med genbrugsbetonen.