Gå til hovedindhold

Nyt initiativ inspirerer til cykeloplevelser i Aarhus

På trods af efterårets storm, regn og rusk - for slet ikke at nævne byens utallige bjergetaper, er der den seneste måned blevet sat fokus på cyklisme i Aarhus med en interaktiv udstilling på Åby Bibliotek. Vi har mødt folkene bag udstillingen, Kres Daa Jespersen og Astrid Plaugborg Pedersen fra Mobilitet i Aarhus Kommune samt en besøgende til en snak om gode cykelvaner, barrierer, oplevelser og fællesskab.

  • Læs op

Indhold

    Tag et spil cykelbingo, tegn din yndlingscykelrute, snup et klistermærke til postkassen og udfordre dig selv til enten at cykle en tur mere om ugen, cykle alle ture under 5 km, eller cykle lige så meget, som du plejer – også selvom det er efterår. Det var nogle af de aktiviteter, som den forgangne måneds interaktive cykeludstilling på Åby Bibliotek bød på. En udstilling, som ikke kun opfordrer til at vælge cyklen, fordi det er klimavenligt, men som også handler om, hvordan man kan cykle sig til nye oplevelser i sit lokalområde og inspirere hinanden i fællesskab.

    Det fortæller folkene bag udstillingen, Kres Daa Jespersen og Astrid Plaugborg Pedersen, som begge arbejder i afdelingen Mobilitet i Aarhus Kommune.

    ”Med udstillingen vil vi gerne prøve at gøre det nærværende i folks egen hverdag med hensyn til, hvor man selv kan sætte ind, men også engagere folk i lokale fællesskaber og tydeliggøre, at der er mange forskellige måder at gøre det på, og at man gør en forskel sammen,” fortæller Kres Daa Jespersen og fortsætter:

    ”I Åbyhøj findes der allerede gode eksempler på, hvordan folk støtter op omkring deres lokalsamfund ved at skrive ’Åbyhej’ på skilte eller postkasser, og det inspirerede os til at lave klistermærket ’Vi cykler i Åbyhøj’, som ligeledes kan sættes på postkassen. Men det kunne også være en skoleklasse, hvor man hænger spillepladen til cykelbingo op i klasseværelset, så konceptet kan sagtens udvides.”

     

    Det ta’r kun 10 minutter på cykel

    I løbet af udstillingsperioden har de besøgende plottet hver deres yndlingscykelrute ind på et kort, og der tegner sig efterhånden mange forskellige ruter indenfor det samme lokalområde.

    ”På den måde får man et visuelt overblik over de mange små stier rundt omkring, og det giver et indblik og inspiration, som man sikkert ikke lige får, når man selv er ude på stierne. Samtidig er det også med til at illustrere, at der er rigtig mange, der enten gør noget eller prøver at gøre noget, så man ikke,” fortæller Astrid Plaugborg Pedersen.

    Hun viser også et kort, hvor folk har delt nogle af de skjulte perler og gode oplevelser, som findes inden for 10 minutters cykelafstand i lokalområdet.

    ”Det er også bare med til at tydeliggøre, at man faktisk kan rigtig meget lokalt. Man behøver ikke altid køre langt, men man kan faktisk få nogle rigtig fede oplevelser ikke så langt fra sin bolig. Så det siger noget om, hvor meget man egentlig kan bare i en radius på 10 minutter på cykel,” forklarer hun.

    Selv har Kres Daa Jespersen og Astrid Plaugborg Pedersen taget udfordringen op og er lykkedes med at transportere stort set hele udstillingen fra Karen Blixens Boulevard til Åby Bibliotek i den ladcykel, som også er en del af udstillingen.

     

    Modvind og medvind på cykelstien

    Vi ved det jo efterhånden godt – det er billigt, hurtigt og sundt at cykle – for slet ikke at nævne den snusfornuftige frase om, at der ikke findes dårligt vejr, men kun dårlig påklædning. Men hvorfor kan det så alligevel være så svært at svinge sig op på jernhesten, og hvordan kommer man godt i gang ét lille pedalskridt ad gangen?

    Måske kender du allerede svaret på det første spørgsmål? Eller kender følelsen af at halse op ad bakken i modvind og regnvejr for efterfølgende at møde forpustet og svedig op på arbejde?

    Det viser sig nemlig at være en af de primære årsager, som folk nævner, når de skal begrunde deres fravalg af cyklen som transportmiddel i hverdagen. Det er én af de barrierer, som Kres Daa Jespersen og Astrid Plaugborg Pedersen er stødt på i deres research og arbejde med mobilitet i Aarhus og med byens utallige bjergetaper er det selvsagt også forståeligt nok. Derudover oplever de naturligvis også barriere i forhold til indkøb og afstand og andre praktikaliteter, der gør det svært at vælge cyklen, selvom man gerne vil.

    Derfor har de endnu et initiativ i støbeskeen til foråret, som med inspiration fra andre kommuner og Aarhus Kommunes eget interne tilbud til medarbejdere, skal være en forsøgsordning med udlån af elcykler til borgere i en tidsbegrænset periode på tre uger.

    ”Det er jo det der med, at man altid lige skal opleve det først. Der ligger en masse barriere, også bare i det talte sprog, hvor elcykler ofte omtales som noget for ældre mennesker. Og så har prisen på en elcykel også stor betydning, hvis man sammenligner med en almindelig cykel. Men hvad hvis man sammenligner med en bil og alle de faste udgifter, der er forbundet med den? Måske har man ikke mulighed at prioritere elcyklen over bilen som sit primære transportmiddel, men hvad med som transportmiddel nummer to i stedet for en ekstra bil?” siger Astrid Plaugborg Pedersen og fortsætter:

    ”Det er noget af det potentiale, som forhåbentlig ville kunne realiseres gennem en forsøgsordning. Altså hvor man får mulighed for at starte et sted og prøve det af som et reelt alternativ i dagligdagen, for vi ved også godt, at det kræver noget at ændre.”

    Spørger man Kres Daa Jespersen og Astrid Plaugborg Pedersen, kommer vi nok ikke udenom cyklen og særligt elcyklen som brik i den grønne omstilling. Men som den seneste måneds udstilling også har vist, så kan der gøres mange forskellige ting på mange forskellige niveauer.

    ”Det er jo små skridt hele tiden, og vi skal også kunne følge med og skabe forudsætningerne for, at folk rent faktisk kan vælge noget andet til end bilen. Og så handler det lige så meget om at inspirere og fortælle om de mange gode alternativer,” fortæller Kres Daa Jespersen.

     

    Cykelhistorier fra en besøgende

    En af dem, der er svinget forbi Åby Bibliotek, er 31-årige Anne Bech Andersen, der er afsted med sin yngste datter, Astrid, mens storesøster Lærke er til gymnastik i nærheden. Familien på fire har indtil for nylig boet mange år i Åbyhøj og haft stor glæde af den korte cykelafstand til midtbyen og lokalområdet:

    ”Vi bruger cyklen meget til hverdag, og når vi skal hente børnene i institution, hvor vi så har valgt en cykeltrailer i stedet for ladcykel. Den fylder ikke så meget og er lettere at komme omkring med, og så er fordelen også, at man kan tage den af, parkere den og cykle uden,” fortæller hun og tilføjer:

    ”Jeg har så langt på arbejde, at jeg er nødt til at tage bilen, men jeg cykler altid, hvis jeg skal rundt i byen. På mange måder er det jo nemmere og hurtigere at tage cyklen, når man bor i Aarhus, end det er at tage bilen.”

    Hun fremhæver blandt andet to særlige steder, som hun elsker at cykle med familien:

    ”Især da vi boede i den ende af Åbyhøj, som rammer Brabrandstien, er vi tit taget ud til Æblehaven, et virkelig hyggeligt sted, som ligger langs stien. Noget andet, som vi har brugt meget, og hvor der heller ikke er nogle biler at tage hensyn til, er Åby Park. Det brugte vi meget, da vores ældste skulle have støttefødderne af. Det er et godt sted at øve sig i at cykle, hvor man alligevel også får en god tur rundt i parken, og også godt kan få noget fart på.”

     

    Vil du også med på cykelbølgen?

    Spænd hjelmen og giv hinanden baghjul i cykelbingo. Du finder bingopladen herunder: